Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601 Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Technika pływania stylem motylkowym

Ćwiczenia na lądzie – na sucho
(pokazanie prawidłowiej techniki)

Praca rąk (RR):

Źródło: JoshDobson / Foter / CC BY

  • faza początkowa: stojąc w opadzie tułowia, wyciągnij ręce przed siebie (nie dotykają się).
  • faza napędowa: ruch rozpoczyna się skierowaniem RR ku zewnątrz i na szerokość barków wraz z delikatnym ugięciem w łokciach. Po czym następuje zwężanie dłoni, aż do osiągnięcia przez ramiona kąta 90º z klatka piersiową. Ruch ten przypom ina dwie odwrócone względem siebie litery „S”, albo dziurkę od klucza. Ruch kończy część zagarnięcia, przechodząc do odepchnięcia, kończącego się wyprostem ramion przy udach. Wnętrze dłoni skierowane jest ku górze.
  • faza powrotu: ręce przenoszone są do przodu tuż nad przyszłą taflą wody, kreśląc połówki okręgów. Dłonie, będąc skierowanymi wnętrzami do góry, stopniowo przekręcają się tak, by na zakończenie były one już do dołu. Kończąc ruch, wyciągnij ramiona w barkach do przodu. Spowoduje to później większe zagarnięcie wody.
  • faza napłynięcia: przytrzymaj przez chwilę ręce w takim położeniu, zanim ponownie zaczną pracę.

Praca nóg (NN) i tułowia (T):

  • praca wykonywania jest pionowo, nogi są złączone z obciągniętymi stopami i lekko uginającymi się stawami kolanowymi. Ruch rozpoczyna się od głowy, idącej w dół, za jej śladem przenosi się on na tułów, biodra, kolana i stopy (które wykonują uderzenie, wynikające z wyprostu kolan, powoduje to odepchnięcie do przodu). W momencie, gdy ruch w dół zaczną wspomniane przed chwila biodra, głowa idzie do góry, wymuszając dalszą zmianę położenie. Aby lepiej wyobrazić sobie tę pracę, stań pionowo, a biodrami wykonuj ruchy w przód i w tył, starając się to początkować ruchem głowy.

Ćwiczenia w wodzie

  • Oprzyj ręce na ścianie basenu, wykonuj ruchy tułowiem i nogami, jak zostały przedstawione powyżej. Gdy lepiej „poczujesz”, jak to ma wyglądać, przejdź do kolejnego punktu.
  • Połóż się przodem na wodzie, trzymaj ręce przed sobą, jak do „strzałki”, bądź przy biodrach, wykonując ten sam ruch, co we wcześniejszym kroku. Jak zabraknie Ci powietrza, zatrzymaj się i zacznij od nowa. Zmieniaj pozycję, kładąc się na boku. W ćwiczeniach NN i T proponuję, by zrezygnować z pomocy deski, ponieważ działa jak nieruchoma podpora, blokując ruch falisty w barkach.
  • Trzymając w nogach deskę, wykonuj ruch RR (pierw tylko prawa ręka, kolejno lewa, potem obie na raz), oddech bierz, unosząc głowę przed siebie, zaraz po wejściu rękami w fazę napędową.
  • W tym ćwiczeniu spróbujesz skoordynować płynięcie NN, T i RR. Na razie nie bierz oddechu. Na jeden cykl rąk przypadają dwa kopnięcia. Pierwsze wypada w momencie rozpoczęcia zagarnięcia wody rękoma (ułatwia ono wynurzenie głowy i wzięcie oddechu). Drugie natomiast ma miejsce, gdy ręce wrócą z powrotem do wody. Jednocześnie następuje faza napłynięcia wykorzystująca uzyskane odepchnięcie z nóg.
  • Powtórz powyższy punkt, tym razem dodając oddech. Staraj się go brać co drugi cykl pracy RR.