Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601 Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Technika pływania klasykiem

Ćwiczenia na lądzie – na sucho
(pokazanie prawidłowej techniki)

Praca rąk (RR):

  • Źródło: OE5PGM / Foter / CC BY-SA

    pozycja początkowa: stojąc z wyciągniętymi rękoma przed sobą i równolegle do podłogi, trzymaj dłonie przy sobie, wnętrzami skierowanymi do dołu.
  • faza napędowa: ruch rozpoczynaj od skręcania wnętrza dłoni na zewnątrz (okolice 45° z podłożem), wykonując na prostych łokciach ruch na zewnątrz (rozpoczyna się zagarnięcie wody). Kończy się on wstępnie zaraz za szerokością barków, po czym uginają się lekko łokcie, co powinno wymusić odwrócenie wnętrza dłoni delikatnie w stronę klatki piersiowej. Następnie łokcie prowadzone są do klatki piersiowej. Woda zagarniana jest głównie dłonią i przedramieniem.
  • faza powrotu: gdy łokcie dojdą do klatki piersiowej, następuje ponowne złączenie się dłoni wewnętrznymi stronami i wyprost rąk do pozycji początkowej

Praca nóg (NN):

  • pozycja początkowa: usiądź na krześle, bądź połóż się na jakimś podwyższeniu tak by nogi wystawały. Wyprostuj je i trzymaj złączone ze sobą, palce mają być obciągnięte. Całość powinna tworzyć prostą linię
  • faza podciągnięcia: ugnij kolana, z ich jednoczesnym odchyleniem ku zewnątrz. Pięty miej zwrócone ku sobie, palce na zewnątrz. Następnie w takim ustawieniu, prowadź pięty do pośladków, ale ich nie dotykaj.
  • faza napędowa: najcięższy technicznie element w klasyku, stopy prowadzone są na zewnątrz i jakby po obwodzie koła (w takim ruchu przebywają najdłuższą drogę, uzyskując najlepsze odepchnięcie). Kolana powoli zaczynają się przybliżać do siebie, ale wyniknie to samo, gdy w tym ruchu stopami będziemy jednocześnie dążyć do ich powrotu do pozycji początkowej, pamiętając o obciągnięciu palców na samym końcu. Woda zagarniana jest głównie stopą i podudziem. Należy także zwrócić uwagę, by palce podczas podciągnięcia i odepchnięcia nie były podkurczone, co często się dzieje nieświadomie.

Ćwiczenia w wodzie

  • Pracuj NN w leżeniu na plecach trzymając deskę na klatce, bądź za głową na wyprostowanych rękach (trochę trudniejsze, ale wymusza prostowanie pleców). Od tej pory dodaj do opisywanych wcześniej faz, także fazę  poślizgu. Po wyprostowaniu nóg pozostań w tej pozycji nawet 2-3 sekundy, nie spiesz się  i wykorzystaj w pełni  wcześniejsze odepchnięcie.
  • Kładąc się przodem na wodzie, trzymaj przed sobą deskę na prostych ramionach lub znów utrudniając – bez deski, tzn. strzałka, kilka ruchów bez brania powietrza.
  • Powtórz powyższy krok tym razem z oddychaniem. Powietrze nabieraj w momencie rozpoczęcia podkurczania nóg, wypuszczaj zaś, gdy są wyprostowane. Rób to powoli i staraj się wszystko kontrolować.
  • Stojąc w wodzie poćwicz ruch RR, który powtarzałeś na sucho, dodając teraz oddech. Trzymaj głowę pod lustrem wody, rozpoczynając ruch rękami, zacznij także wynurzanie się do wzięcia oddechu przed siebie, zanurz się ponownie, gdy skończysz fazę napędowa i przejdziesz do powrotu do pozycji początkowej. Na koniec dodaj fazę poślizgu.
  • Połóż się na wodzie, nogami ruszaj jak do kraula (nożyce, z obciągniętymi palcami, ruch początkowany jest z biodra, natomiast uginanie kolan jest bardzo małe), z kolei ruch RR rób do klasyka, na razie nie bierz oddechu przez kilka ruchów. Skup się tylko na poprawnym wykonywaniu zagarnięć wody i samym wytrwaniu chwili w poślizgu.
  • W tym kroku spróbujesz połączyć stopniowo wszystkie elementy, połóż się na wodzie przodem, zrób ruch RR z wzięciem oddechu w odpowiednim czasie. Pracy NN na razie nie będziesz synchronizować z całością. Gdy  wejdziesz w fazę poślizgu rękoma, zapoczątkuj dwa ruchy NN, i tak w kółko. (RR z oddechem, NN, NN, RR z  oddechem, NN, NN, RR z oddechem, …)
  • Teraz możesz się uczyć płynięcia poprawnie technicznie, zapoczątkuj ruch rękoma, weź oddech i jednocześnie rozpocznij pracę nogami. W momencie kiedy będziesz zanurzać głowę, NN powinny zakończyć fazę podciągnięcia,  RR rozpocząć powrót do pozycji początkowej. Gdy twarz będziesz mieć skierowaną prawie równolegle do  podłoża, zacznij NN ruch napędowy (w takim ułożeniu głowy, będziesz w mniejszym stopniu stawiać opór i wytracać uzyskany rozpęd). RR i NN powinny skończyć ruch w tym samym momencie, przechodząc do poślizgu. Wszystko rób powoli i starannie, w celu dokładniejszej synchronizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *