Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601 Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /usr/home/fronteos/domains/i-plywanie.pl/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Początki na basenie

Źródło: Power Ladder / Foter / CC BY

Czujesz się w wodzie nieswojo? Nie jesteś jedyną osobą, która zmaga się z tym problemem. Razem z Tobą jest wielu innych, a tych co sobie z tym poradzili jeszcze więcej. Wszystko da się przezwyciężyć, wystarczą proste ćwiczenia, zabawy i trochę samozaparcia.

Obawy przez zanurzeniem głowy

W początkowym stadium nauki, może pojawić się strach przed zamoczeniem twarzy i głowy. Z tego powodu, dużo osób w późniejszym etapie pływa tylko niekrytą żabką. Trzeba sobie radzić z tym stopniowo. Pójdź na płytką wodę i przykucnij tak, by głowa była trochę nad nią. Na zmianę, ochlapuj sobie twarz i kładź się na plecach, starając się swobodnie unosić na powierzchni. Z czasem zacznij zanurzać i od razu wynurzać głowę, zatykając nos palcami, gdy zaś poczujesz się na siłach, przytrzymuj ją coraz dłużej. W kolejnym kroku, dodaj wypuszczanie powietrza przez nos (wiele osób z początku może mieć z tym problem). W ostatniej fazie oswajania skończ z ciągłym wypuszczaniem, a spróbuj utrzymywać w przegrodach nosowych tylko pęcherzyki, uwalniając co jakiś czas pojedyncze bąbelki.

Rotacja ciałem

Opanowanie swobodnego zmieniania położenia ciała w wodzie, jest podstawą, przed rozpoczęciem właściwej nauki pływania. Wybierz głębokość sięgającą Ci do barków. Podkurcz lekko nogi. Będąc w pozycji pionowej, przejdź do położenia na plecach bez ruchów rękami czy nogami. Dokonaj tego poprzez odchylanie i zmianę środka ciężkości tułowiem. Wróć do pozycji początkowej, a następnie pochyl się do przodu, kładąc się na klatce piersiowej. Zrobiłeś(aś)? Świetnie. Z tej pozycji dokonaj bezpośredniego obrotu na plecy, by po chwili znów przekręcić się na przód. Teraz, gdy wiesz na czym to polega, baw się według własnego uznania i przyzwyczajaj się do wody. Wykonuj proste ćwiczenia, takie jak „strzałka” w poślizgu na klatce piersiowej czy na plecach (dłonie wyciągnięte i złączone przed głową, nogi wykonują ruch odpowiednio jak do kraula i stylu grzbietowego). Im lepiej teraz oswoisz się ze środowiskiem wodnym, tym łatwiej będzie później się uczyć pływać pełnym stylem.

Należy pamiętać, że każdemu nauka przychodzi w różnym tempie. Najważniejsze to nie zwracać na to uwagi i robić swoje. Cel i tak zostanie osiągnięty. Podchodź do ćwiczeń na luzie, ciesz się nimi, a zobaczysz że woda nie jest taka straszna i potrafisz się w niej idealnie zrelaksować.